Ga verder naar de inhoud

SDG 4: Kwa­li­teits­on­der­wijs

Ecosociaal werk

Inclusief, gelijkwaardig, kwalitatief onderwijs en kansen voor levenslang leren voor iedereen

In heel de wereld moeten jongens en meisjes naar de lagere en de middelbare school kunnen gaan, en de kans krijgen om verder te studeren. Technisch, beroeps- of universitair onderwijs moet vrij toegankelijk zijn, ongeacht geslacht of afkomst. De leeromgeving moet veilig en inclusief zijn, er moet kwalitatieve voorschoolse zorg zijn, en leerlingen moeten worden opgevoed tot wereldburgers.

Wat betekent dit voor Brussel?

In het Brussels Gewest verlaat één jonge man op zes en één jonge vrouw op tien de school zonder een diploma van het hoger secundair onderwijs. Wie geen diploma secundair onderwijs heeft, ondervindt vaak grote moeilijkheden op de arbeidsmarkt. Eén op drie Brusselaars met enkel een diploma lager secundair onderwijs is werkloos.

Wat doet het Kenniscentrum WWZ?

In onze eigen organisatie:
 

  • Vorming, training en opleiding (VTO-beleid) zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van de medewerkers van het Kenniscentrum WWZ. Medewerkers moeten competent zijn om projecten in goede banen te leiden en zo maximaal tegemoet te komen aan de noden van de sector.
  • Elke medewerker moet in zijn functie kunnen groeien. Vorming is een recht en een plicht voor alle betrokkenen.
  • Het Kenniscentrum WWZ verwelkomt stagiairs en thesis- en doctoraatstudenten. Psychisch kwetsbare vrijwilligers kunnen meewerken met een afgebakende taak- en tijdsomschrijving.



Als opdracht voor Brussel:
Met onze welzijnsacademie en de organisatie van focusgroepen, studiedagen, kijkstages, infosessies, vormingen, enzovoort bieden we, in samenspraak met de sector, permanente vorming, uitwisseling en bijscholing aan voor de Brusselse welzijnssector. We zijn alert voor tendensen, noden en vragen uit de sector en werken actief samen met onderzoeksinstellingen.

Wat kan ik zelf doen?
  • Ik vind levenslang leren belangrijk en blijf me vormen zowel privé als in functie van het werk.
  • Ik stimuleer zowel meisjes als jongens om een vrije studiekeuze te maken ongeacht de studierichting.
  • Ik vind levensbeschouwelijke vakken en opvoeden tot wereldburgerschap belangrijk.

Veerle Leroy - Medewerker duurzaamheid