U bent hier

Vrijwilligers inzetten tegen digitale exclusie

Waarom wel of niet werken met vrijwillige digihelpers? 

  • Maak/zoek eerst een overzicht van de organisaties die al met vrijwillige digihelpers werken in je omgeving: (lokale dienstencentrum, de bibliotheek, een ontmoetingsruimte, buurtwerking, mutualiteit, …)
  • Heb je voldoende tijd?  
  • Kan je een degelijke ondersteuning voorzien? (inhoudelijk en emotioneel) 
  • maak afspraken om samen te werken rond werving, omkadering, vorming, waardering en eventueel onderling inzet van de vrijwillige digihelpers 
  • Is dit een tijdelijke actie?  
  • Denk aan ook aan tewerkstelling in de sociale economie, samenwerking met hogescholen voor het inzetten van studenten, tijd vrijmaken bij reguliere medewerkers om klanten of bezoekers te ondersteunen bij digitale vragen, ...

Waar vind ik info over digitale ondersteuning?  

NL 

NL/FR 

  • CABAN : brengt organisaties en verenigingen samen die opkomen tegen de digitale kloof in Brussel.

  • CIBG: De OCR(open computer ruimte)-dienst van het CIBG houdt in dat het centrum de openbare ruimte (school, gemeentelokaal enz.) uitrust met computermateriaal.

Wat kan je doen als  digihelper?

  • 1-op-1 begeleiding 
  • Ondersteuning in groep 
  • Repareren van hardware 
  • Digitale tips geven tijdens regulier vrijwilligerswerk (YouTube filmpje tonen, google gebruiken,…) 

Welke vaardigheden heeft een digihelpers? 

Sociale vaardigheden:  

  • uitnodigend en hartelijk 

  • heeft respect voor en houdt rekening met kwetsbaarheden 

  • heeft begrip 

  • maakt geen onderscheid naar cultuur, afkomst, leeftijd, gender 

  • kan grenzen stellen 

Pedagogische vaardigheden: 

  • laat de mensen zo veel mogelijk zelf doen, helpt hen zelfredzaam worden 

  • weet wanneer door te verwijzen  

  • Kan op een discrete wijze omgaan met persoonlijke informatie  

  • heeft veel geduld 

Technische vaardigheden:  

  • Vraag wat de vrijwilliger reeds kan. Stel een team samen met verschillende vaardigheden 

  • Windows- en Apple-computers 

  • laptops en smartphones 

  • kleine technische problemen 

  • iets aanleren: van werken met e-mail, over het ingeven van een zoekterm tot werken met Excel

Digihelpers werven: Waar vind ik digi-vrijwilligers? Wat is een goed profiel?  

  • Zoek sociaal profiel: mensen die gewoon graag andere mensen willen helpen en geduld hebben + mensen die gewoon net iets meer durven, net iets handiger zijn, zelf gerichter en sneller informatie kunnen zoeken en vinden. 

  • Zet in op een diverse vrijwilligersgroep: studenten, werkzoekenden, gepensioneerden,… zo heb je in elke periode van het jaar vrijwilligers ter beschikking én kan je ook meer diverse groep bezoekers aanspreken. 

  • Zoek vrijwilligers in je doelgroep: drempelverlagend en het goede voorbeeld 

  • Kijk ook naar de redenen waarom mensen vrijwilligerswerk doen (taal, netwerk, talent delen,…) en zet hier op in. 

  • Een vacature opmaken: bekijk bestaande voorbeelden 

  • De vacature bekend maken: altijd en/en 

  • Het kennismakingsgesprek: tijd, motivatie, digitale- sociale en pedagogische vaardigheden

Omkadering digihelpers: Hoe ondersteun ik mijn digi-vrijwilligers?   

  • Zorg ervoor dat de nodige administratie in orde is: 

  • Wetgeving 

  • Verzekering 

  • Onkostenvergoeding 

  • Informatieplicht 

  • Werken met minderjarige: strafregister 

  • Organiseer vorming (op maat of bestaand aanbod, samenwerken met andere org.) 

  • Leer vrijwilligers over de problematiek en jullie doelgroep 

  • Leer vrijwilligers technische vaardigheden: sommigen leren vlot en op eigen initiatief nieuwe technologieën gebruiken, anderen krijgen dit graag in een opleiding aangeboden.  

  • Leer vrijwilligers sociale vaardigheden (hoe kan hij grenzen stellen?) 

  • Leer vrijwilligers  pedagogische vaardigheden:  Hoe leren mensen? Wat werkt, wat niet? Hoe leg je iets uit? Hoe moveer je iemand om bij te leren? Hulpmiddelen voor specifieke doelgroepen,… 

  • Leer vrijwilligers gericht doorverwijzen: kennis van het ondersteuningsaanbod in de regio 

  • Organiseer intervisies: leren van elkaar 

  • meelopen met een meer ervaren digihelper 

  • voorzie een aanspreekpunt (liefst fysiek) 

  • Coach the coach: Biedt ook interne vorming aan je collega’s en vrijwilligers: qua technische ondersteuning. Zo vallen zij niet uit de boot en kunnen ze eventueel iemand anders ondersteunen. 

  • Toon waardering 

 

Lees ook 

Werk jij met vrijwilligers? Op zoek naar informatie over vrijwilligerswerk? Hier vind je info en tips

Vrijwilligers