U bent hier

Hoe organiseer ik een webinar?

Een draaiboek voor de praktische aanpak

Verscheidene collega's zijn aan de slag gegaan met digitale communicatietools om hun opleidingen te geven. We werkten niet naast elkaar door. De ervaringen en de expertises werden gebundeld. 

Het zorgde voor webinars die meer dan de moeite zijn om volgen, zoals deze van onze collega's van het Steunpunt Vrijwilligerswerk Brussel

Ze bundelden hun expertise in een praktische planner zodat ze goed voorbereid aan de slag gaan en niets over het hoofd zien. Enkele tips:

  • Zorg voor een startscherm, zo voelen de vroege aanmelders zich alvast welkom.
  • Hou in de aanloop naar je webinar één of meerdere volledige ‘dry runs’: voer met het hele webinarteam het webinar eens volledig uit. Nodig als het kan zelfs een paar collega’s uit als testpubliek.
  • Kijk als spreker steeds in de camera, het valt de kijker op als je naast de camera kijkt.
  • Vraag op het einde van de sessie aan de deelnemers om te noteren in de chat wat ze meenemen uit deze sessie.

Hun aanpak vind je in de praktische excel-file die je rechts (of onderaan) kan downloaden. 

Lees ook 
workshop

Tips en tools voor hulpverleners.

Kennis