Gesprekstafel - Online hulpverlenen
De afgelopen jaren zijn we steeds meer vertrouwd geraakt met online hulpverlenen en online vormen van communicatie in het algemeen. Wij hebben ons tijdens de gesprekstafel beperkt tot de vormen videobellen, chat en gemodereerde forums.
Er was een vrij grote consensus om de virtuele tafel dat online vormen van hulpverlening een nuttig instrument kunnen zijn, maar dat ze een alternatief moeten blijven, geen standaard. Je mag als hulpverlener ook niet dezelfde verwachtingen hebben van een online gesprek als van een fysieke consultatie.
Via online hulpverlening kun je soms mensen bereiken die je anders niet te spreken krijgt bijvoorbeeld mensen die zich niet kunnen verplaatsen of vrouwen die door hun partner worden opgesloten in huis.
Er zijn natuurlijk ook beperkingen verbonden aan videobellen e.d. Zo gaat er veel van de lichaamstaal verloren, wat het voor de hulpverlener moeilijk kan maken de toestand van de gesprekspartner goed in te schatten. Een deelnemer vermeldde het voorbeeld van een psychiater die zijn patiënt vroeg de stoel verder van camera weg te plaatsen en het volume op maximum te zetten om zo beter te kunnen observeren. Ook voor de patiënt/cliënt kan het wegvallen van de lichaamstaal problemen geven. Met name personen met een autismespectrumstoornis vinden het online nog moelijker om lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen te ‘lezen’. Als hier dan ook nog eens een taalbarrière bij komt, wordt het vaak extra moeilijk. Een tolk of intercultureel bemiddelaar kan hier een uitkomst bieden, maar ook dit is online weer complexer dan fysiek.
Voor kwetsbare personen kan online werken nog een te grote drempel zijn: mensen die onvoldoende Nederlands/Frans begrijpen, ouderen, personen met een beperking. Voor hen is er begeleiding nodig in het leren gebruiken van zulke toepassingen.
Gesprekken over gevoelige onderwerpen, zoals een slechtnieuwsgesprek, worden beter niet online gevoerd. Ook indien je vermoedt dat een cliënt/patiënt agressief zou kunnen reageren, is het aangewezen om fysiek bij hem/haar aanwezig te zijn. De-escaleren vanop afstand lukt namelijk zelden. Verschillende deelnemers aan de gesprekstafel hadden al wel eens ervaren dat iemand begon te schreeuwen tijdens een online gesprek. Het is in zo’n geval erg moeilijk die persoon weer tot bedaren te brengen.
In een online setting is het belangrijk dat hulpverlener en patiënt/cliënt vooraf goede afspraken maken in verband met communicatie en ook met het afbakenen in de tijd. Het is nog belangrijker dan in een offline setting dat begin- en einduur van het gesprek worden gerespecteerd.
We wilden verder nog het thema veiligheid op online forums aansnijden, maar de tijd liet ons dat niet meer toe.